Detail článku
Pivo jako křen
DOMÁCÍSychravo a nevlídno za okny je opět tady a tak nezbývá než se uložit k zimnímu spánku nebo ulehnout do postele s přítelem. Aby nedošlo k mýlce tak tedy s přítelem člověka - knihou.Knihovničku pivní literatury v nedávné době rozšířil další přírůstek a nutno říci, že velmi vydařený.
Relativně útlá a za jedno odpoledne stravitelná knížka zvoucí se Pivo jako křen, za bratru 199,-Kč, je přepisem rozhovorů redaktorky Českého rozhlasu Regina Jolany Novákové s Františkem Richtrem z letošního rozhlasového pořadu Vyvalte sudy. Kdyby někdo nevěděl, tak s osobou nanejvíš povolanou hovořit ze široka o pivu, neboť František Richter není jen majitelem pražského pivovárku U Bulovky, experimentujícím sládkem s dlouholetou zkušeností, ale též profesionálním pivním degustátorem a hlavně člověkem, který má rozhodně k pivu co říci.
Knížka je primárně určena širší veřejnosti a laikům, kteří teprve hodlají proniknout do tajů výroby piva, pivních kategorií, historie a dalšího, piva se týkajícího. Odpovědi na zvídavé otázky redaktorky jsou tedy sruzumitelné, většinou bez nějakých odborných termínů a právě díky srozumitelnosti pro běžného čtenáře se jedná na poli pivní osvěty o záslužný počin. Nakonec i já, o pivo se přeci jen už nějaký ten pátek zajímající, jsem v knížce objevil vcelku dost nových informací a místy se až zastyděl nad svou nevědomostí, když jsem například teprve nyní zjistil význam slova Flamendr a další dosud neznámé souvislosti.
Ve 23 kapitolách se hovoří o pivních stylech jednotlivých pivních velmocí, poznávání chuti piva, postupů výroby a speciální přílohou je i návod k vaření piva pro domácí pivovarníky s recepty jednotlivých typů piv.
Shrnuto podtrženo, výborný vánoční dárek nejen pro obeznámeného pivomilce, ale hlavně i pro pivaře laika, jehož pivní rozhled zatím začíná a končí u vychlazeného moku nějaké všudypřítomné pivní značky.
Knížka je díky dobré distribuci k dostání běžně v knihkupectvích.
Za zmínku stojí ještě i další nedávný tiskový pivní počin a tím je stolní kalendář regionálních pivovarů na rok 2010, který vydal pan Jiří Procházka a který je možno zakoupit ve vybraných hospodách (v Praze např. Zlý Časy, pivní obchůdek U Medvídků a další místa) nebo objednat na emailu: jpahk@tiscali.cz.
Podobné stolní kalendáře vycházeli už od konce 90.let, ale v roce 2001 vyšel Pivovarský kalendář (na rok 2002) vydaný Výzkumným ústavem pivovarským tuším naposledy, zřejmě i díky nevelkému zájmu inzerentů z řad pivovarů.
I v novém kalendáři se protentokrát nepodařilo sehnat inzerující pivovary a pivovárky na plných 52 týdnů, tudíž se někteří opakují, ale potěšitelné je, že o sobě dávají touto cestou vědět i nové firmy jako např. pivovar Tambor, Bravůr z Loučné nad Desnou či Jakub z Vyššího Brodu. Prostor je věnován opravdu jen středně velkým regionálním pivovarům a restauračním pivovárkům, takže stejně jako v případě výše zmíněné knížky jde v tomto případě o osvětovou záležitost, pokud se kalendář dostane formou dárku do rukou jedince s pivní pestrostí dosud neseznámeného. Nezbývá než doufat v to, že prospěšnost tohoto pivního počinu pochopí i další pivovary a na rok 2011 už bude mít každý týden svého pivního zástupce.
Obojí mně osobně příjemně potěšilo a tak jen houšť a více podobných, pivně osvětových záležitostí.
http://www.youtube.com/watch?v=dPaaYd2EnGE
Informace k článku
Více z kategorie DOMÁCÍ