Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Pivovary sázejí na jedenáctku
16. 9. 2009
t
Hradeckého Votroka vaří pivovar v Havlíčkově Brodě, ale původní chuť známé jedenácky ladili bývalí zaměstnanci zaniklého královéhradeckého pivovaru. Hradec Králové - Některé pivovary vaří piva i pro jiná města, kde kdysi pivovar stával, avšak časem zanikl. To je případ Hradce Králové, kam se v září vrátilo pivo, které vaříval pivovar, v jehož bývalých budovách je dnes krajský úřad. Návraty či vznik různých značek jsou ve znamení jedenáctistupňového piva. Nedávno ho zavedl na trh náchodský Primátor, doslova majstrštyk se podařil pivovaru Svijany, který je dnes sestrou náchodského pivovaru. Jeho jedenáctka dokázala vyšvihnout regionální pivo na druhou nejprodávanější značku na Liberecku. Proč na jedenáctku lidé tolik slyší? „Myslím, že některým pivařům přestala chutnat desítka velkých pivovarů. Jiní chtějí jiné značky piva než ty globální, které koupí na každém rohu. A chtějí značky regionální. Je v tom i kus patriotismu,“míní ředitel havlíčkobrodského pivovaru Jiří Hušek, které vaří nové pivo pro Hradec Králové. „Mnoho pivovarů navíc dnes dělá jedenáctku ve velmi podobné stupňovitosti a objemu alkoholu jako dvanáctku, takže někdy je rozdíl mezi nimi nepoznatelný. K tomu jsme také přihlíželi i při zavedení výroby Votroka,“ dodává ředitel. U pivařů boduje místní pivo a cena Bývalý pracovník hradeckého pivovaru Jindřich Klazar se setkává i s hlasy, že návrat hradeckého piva je jen komerce. „Samozřejmě, všechno dnes řídí peníze. Ale my jsme chtěli vrátit Hradečákům pivo. A když už je mluva o penězích, část z prodeje jde hradeckým fotbalistům, a to můžou být při větším prodeji piva velmi slušné peníze. To hodně patriotů jistě přivítá,“ říká Klazar, jenž dokonce tvrdí, že na hradecké pivaře krize neplatí. „Nevím, jak je to jinde, ale my máme oproti loňsku zvýšený odběr piva o třicet procent. A to se ještě nevařil Votrok,“ uvádí. Ředitel havlíčkobrodského pivovaru Jiří Hušek rovněž pozoruje určitý odklon pivařů od velkých značek. „Lze to vyčíst i ze statistik. Většině malých pivovarů stoupá výroba, zatímco produkce těch velkých stagnuje nebo klesá. Třem největším pivovarům klesl v červenci prodej o 8 až 15 procent. To je více, než náš pivovar uvaří za celý rok,“ říká ředitel. Lidé se podle něj kloní kmalým pivovarům i proto, že používají klasickou výrobu a postupy. Jednou z příčin odklonu pivařů od „globálních“ pivních značek je v krizové době také cena. Hradecký Votrok se leckde prodává za tolik, kolik pivař zaplatí za desítku největšího pivního výrobce. Jiří Hušek říká: „V téhle době, kdy koruna začíná mít jinou hodnotu, než měla před rokem nebo dvěma, spotřebitel více přemýšlí, zna není lepší vypít kvalitní a možná i kvalitnější pivo za nižší cenu.“ Hradecký Votrok zatím dělá pivovaru radost, ale ředitel nechce chválit dne před večerem. „Nestihli jsme s Votrokem letní sezonu, začali jsme ho distribuovat až v září. Lidé ho zatím chutnají a bude trvat tak dva tři měsíce, než se ukáže, kolik z nich u něj zůstane. Je třeba se dívat do budoucnosti obezřetně a s patřičnou pokorou,“ říká Hušek. (zdroj: iDnes.cz)

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2025 | Provozováno na RS MAXSOFT