AKTUALITY
16. 11. 2010
t
Spojit svou kariéru s pivem se Marek Pohanka rozhodl více než před deseti lety, kdy nastupoval jako řadový obchodní zástupce do pražského pivovaru Staropramen. Zde získal základní znalost trhu a své zkušenosti později uplatnil již jako obchodní ředitel rodinného pivovaru Kácov. Dnes vede obchod a marketing v Měšťanském pivovaru Strakonice. „Myslím si, že každý by měl poznat svou práci od samých základů, teprve to z něj dělá dobrého vedoucího, manažera nebo ředitele.“
* E15: Jako obchodní zástupce, dnes ředitel obchodu v pivovaru, jste pomáhal rozjíždět stovky
restaurací a pivnic. Nelákalo vás někdy se do oblasti pohostinství pustit na vlastní pěst?
Restauraci, pivnici nebo hospodu považuji za základní kámen svojí práce. Jsem rád za každou novou hospůdku, která čepuje dobré pivo. Mít vlastní provoz, zejména v této složité době, znamená vysoké nasazení a vnitřní rozhodnutí obrátit svůj profesní i osobní život naruby. Svým způsobem jsem perfekcionalista, dělám svou práci s nasazením, proto jsem si naprosto vědom, že sedět na dvou židlích se v tempu dnešní doby nedá. Obchod je pro mne výzvou, které zatím zůstávám věrný. Pozice, kdy mohu nově vznikajícím provozům poradit, co bude chutnat jejich hostům, mě zatím plně uspokojuje.
* E15: Jaká byla vaše cesta k řízení obchodu s nejoblíbenějším nápojem v Česku?
Řekl bych, že přímá. Po ukončení vysoké školy si mě pivo přivolalo samo. To neznamená, že jsem okamžitě začal pracovat na vedoucích pozicích, naopak jsem začal pěkně od píky. Vstupní branou do byznysu s pivem bylo výběrové řízení na pozici obchodního zástupce pro společnost Staropramen. Zkušenosti, které jsem tam získal, jsem později uplatňoval už jako obchodní ředitel v pivovaru Kácov. Jsem rád, že se moje profesní cesta ubírala tímto směrem, neboť při řízení obchodu považuji elementární zkušenosti za velmi podstatné. Dávají mi možnost jednat s obchodními zástupci otevřeně, nemohou mi říci: „Ty tomu nerozumíš, tak nám neraď.“ Myslím si, že každý by měl poznat svou práci od samých základů, teprve to z něj dělá dobrého vedoucího, manažera nebo ředitele.
* E15: Máte dlouholeté zkušenosti z několika malých pivovarů – po kácovském teď vedete obchod v Měšťanském pivovaru Strakonice. Přinesla vám vaše předchozí zkušenost nějakou zásadu, kterou se řídíte i nyní?
Vaření piva, zejména v menších pivovarech, je o týmové práci. Můžete mít to nejlepší pivo na světě, ale pokud nemáte dobrý obchod, marketing a hlavně „pijana vašeho piva“, je vaše práce bez odezvy. Zásadu, kterou uplatňuji, je nepovyšovat se nad druhé. Pokud je někdo potřeba jinde, než obvykle pracuje, měl by ochotně zaskočit. Velmi důležitá, ne-li nejdůležitější je otevřená komunikace s kolegy. Nic nemůže být horší, když si obchod nerozumí se sládkem nebo s lahvárnou. Věřím, že úsměv, legrace a přátelský přístup dokáže motivovat k dobrému výkonu, což se zcela jistě projeví v konečném výstavu piva.
* E15: Myslíte si, že regionální pivovary mají šanci uspět i mimo hranice svého kraje?
Hranice v dnešní době již neexistují. Pro malé pivovary je naprosto nezbytné, aby tyto hranice překračovaly a nabízely své produkty i mimo ně. Samotné regionální uspořádání však zůstává základem distribuce, protože konzumace „místního“ piva je takovým koloritem a určitou samozřejmostí. Pro získání nových trhů musíme vynaložit vyšší úsilí a zachovávat vysokou kvalitu piva. Dříve bylo vše nalinkováno, dnes musíme více zapojit naše obchodní umění, marketing a fantazii při výrobě nových pivních produktů.
* E15: Jak vidíte další vývoj pivovarnictví v Čechách, ovlivní ho například chystané změny v sazbách DPH nebo vyšší ceny energií?
Je asi samozřejmé, že ceny piva budou reagovat na situaci, která vyplyne z nových směrnic. Je však nutné podotknout, že cenová politika musí být opatrná a vstřícná ke konečnému spotřebiteli. Co je pro mne zásadní, zachování kvality vařeného piva například i za cenu minimálního zvýšení ceny. Každá malá odchylka nebo změna ingredience může vést ke snížení kvality a následně ke ztrátě zákazníka. Předpokládám, že boj o pivaře neustane. Čím jste menší, tím musíte být kreativnější a kvalitnější, trh vám nic neodpustí. Co zajisté nepřestane platit: „Dej Bůh štěstí a pivu správný říz.“
Autor je spolupracovníkem redakce
Měšťanský pivovar Strakonice
Je posledním pivovarem v České republice, který je vlastněn městem. Strakonické pivo Dudák je vařeno tradičním způsobem a je nepasterizované. Průměrný roční výstav v hektolitrech se pohybuje okolo 72 tisíc. Pivovar zaměstnává 58 pracovníků a připravuje rozsáhlé plány na přestavbu.
Zdroj: E15.cz
AKTUALITY
4. 10. 2022 Němý Medvěd v Brlohu
14. 9. 2022 Pivovar Hylváty
1. 9. 2022 Pivovar Mikuláš
14. 7. 2022 U Poupěte navazují na slávu největšího pivovaru v Brně
12. 7. 2022 Změna v Krnově, která má říz, z bývalého kluziště bude pivovar
5. 6. 2022 Pivovar Tahoun
27. 5. 2022 Drink For Ukraine
27. 5. 2022 Červnový festival Pivo na Náplavce představí přes 50 minipivovarů
25. 5. 2022 Nový Vinohradský pivovar
23. 5. 2022 Albert Michler Akciový Pivovar
NOVÉ KOMENTÁŘE
- 4.07.2024 11:29 Диплом &am...
- 30.06.2024 01:05 very nice put up, i definitely love this website, keep on it ...
- 25.04.2024 12:26 Hello, im noob :)...
- 18.03.2024 19:59 FlipBooks are a great addition to any passive income strategy. Becau...
- 18.03.2024 19:59 FlipBooks are a great addition to any passive income strategy. Becau...
- 18.03.2024 19:59 FlipBooks are a great addition to any passive income strategy. Becau...
- 18.03.2024 19:59 FlipBooks are a great addition to any passive income strategy. Becau...
- 14.03.2024 20:29 Jak by se dala zjisti pravost etikety ? nedavno jsem jednu sehnal ale...
- 20.02.2024 12:17 <Insane>Hack] Unique A.I. App Makes Us $635/Day https://www...
- 9.02.2024 17:19 https://labradoriki.ru/...