Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Ježka pijí pod Tatrami i v Hongkongu
5. 1. 2011
t
V Jihlavě uvařili v loňském roce sto čtyřicet tisíc hektolitrů piva. Prodej piva v regionu tak za poslední dva roky více než zdvojnásobili.

Ještě před několika lety se jihlavský pivovar pohyboval nad existenční propastí. Jeho piva se v roce 2008 uvařilo pro domácí trh méně než třicet tisíc hektolitrů. Od té doby se situace ale výrazně změnila. Vedení pivovaru si dalo za cíl ukončit nevýhodné exporty, vrátit se k původní receptuře Ježka a začít znovu budovat jeho věhlas.
Dnes jihlavské pivo nabízejí stovky restaurací na Vysočině a jeho prodej vloni dosáhl hranice osmdesáti tisíc hektolitrů. Piva v Jihlavě uvařili sto čtyřicet tisíc hektolitrů, což je oproti předchozímu roku mírné zlepšení.
„Za tímto úspěchem stojí především návrat k původní chuti piva. Začali jsme vařit pivo, tak jak jsme vždy chtěli, a vrátili jsme pivu Ježek jeho tradiční chuť. Zároveň jsme znovu začínali s budováním exportu. V našem pivovaru se sešla parta lidí, kterým velmi záleží na našem pivu, a to se pochopitelně odráží ve vynikajících výsledcích,“ vysvětlil výrobní ředitel Jaromír Kalina.
Prodej nejoblíbenějšího piva Ježka 11 se za poslední půlrok zvýšil o více než dvacet procent. Stejně dobře se prodávala také Šenkovní 10 a speciály. Nárůsty jsou patrné zejména v sudovém pivu, u lahví je prodej stabilní.
Nejvíce Ježka vypijí obyvatelé Vysočiny a Slováci. „Jsem rád, že už jsou za námi velkoobjemové exporty laciného piva do Itálie, Maďarska a Polska za bývalých majitelů. Za zcela jiných podmínek již třetím rokem probíhá export kvalitního piva do tradičních a nových odbytišť. Konkrétně je to tradiční Slovensko, Rakousko, Německo, Itálie a Švédsko. Nově Lotyšsko, Litva a Ukrajina. Ze vzdálenějších a exotičtějších zemí pak Hong Kong a Jižní Korea,“ vyjmenoval Kalina.
Pivovar musel na podzim zvýšit cenu svých výrobků, do kterých se promítl nárůst vstupních surovin. „Pokud chceme udržet kvalitu našeho piva, znamená to vařit ho z nejlepších surovin, které na trhu jsou. A ty zdražily. Přesto se naše piva dnes prodávají za ceny nižší, než je obvyklé u ostatních. Je to tím, že pivo nevozíme po celé republice a neinvestujeme miliony do reklamy,“ popsal Miloš Vostrý, obchodní ředitel Pivovaru Jihlava.
V loňském roce slavil jihlavský pivovar výročí 150 let od doby, kdy se poprvé uvařilo pivo. Zároveň si připomenul také téměř 700 let sladovnictví a pivovarnictví v královském městě Jihlavě, jehož přímým pokračovatelem je současný pivovar. Vrchol objemu výroby a exportu byl ve středověku.
„Je doloženo, že od sv. Jiří roku 1588 do sv. Jiří roku 1589 jihlavské pivovárky navařily 1 118 várek po šestnácti sudech, což představuje 17 888 sudů piva. Středověká míra jeden sud se rovnal čtyřem českým vědrům. Jedno vědro pak 56,6 litrům. Meziroční výstav piva tak byl neuvěřitelných 40 498,4 hektolitrů piva,“ popsal Jaromír Kalina. V té době se spotřebovala podstatná část v Jihlavě a okolí, část pak byla exportována do Brna a na císařský dvůr do Vídně.

Autor: Michaela Hrozková, zdroj: sedmicka.cz

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2025 | Provozováno na RS MAXSOFT