Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Poláci si zamilovali regionální piva
21. 7. 2011
t
Zatímco prodej piva z velkých pivovarů v Polsku v posledních letech stagnuje, lidé více kupují pivo menších, regionálních výrobců. Díky tomu, že Poláci bohatnou a přibývá těch, kteří jsou ochotní si za kvalitu připlatit, podíl regionálních pivovarů na polském trhu roste. Jejich piva nejsou k dostání už jen v malých obchodech s místními specialitami, prorazila si cestu i na pulty supermarketů velkých obchodních řetězců.

"Poláci se bouří proti globalizaci, chtějí mít něco vlastního," řekl Krzysztof Faldowski, ředitel regionálního pivovaru Ciechan v Ciechanowě ležícím něco přes sto kilometrů od Varšavy.

Pivaři koupili loni okolo 40 000 hektolitrů piva z Ciechanowa, jeho prodej meziročně roste asi o deset procent. Podle odhadů Andrzeje Olkowského, šéfa Sdružení polských regionálních pivovarů, v letošním prvním pololetí malí výrobci zvýšili prodej o šest až devět procent. Za celý trh údaje o prodeji piva od ledna do června ještě nejsou, za první čtvrtletí vzrostl ale jen o procento, uvedl nedávno list Rzeczpospolita.

"Piva z malých pivovarů lidé kupují ze stejného důvodu, z jakého nechtějí jíst u McDonalda - nelíbí se jim, že všechna vyráběná v obrovském množství chutnají přibližně stejně," řekl Faldowski. Lokální patrioti se cítí být podvedeni tím, že pivo z "jejich" pivovaru se ve skutečnosti vaří někde úplně jinde a přecházejí proto na místní značky.

Průměrný Polák vypije okolo 90 litrů piva za rok, Čech přes 150 litrů. Faldowski neočekává, že by Poláci v budoucnu začali pít piva výrazně více. "Mění se mentalita lidí, dříve pili jednou za čas, zato hodně, nyní pijí sice častěji, ale méně, záleží jim na kvalitě, pivo si chtějí vychutnat," tvrdí ředitel pivovaru, jehož piva se zabydlela v lepších varšavských hospůdkách a kavárnách i v obchodních sítích.

Ciechan je prvním polským pivovarem, který před několika lety začal tradiční metodou, kterou tají, vařit medové pivo. Podle Faldowského šlo o logickou věc: pivo a med jsou v oblasti Mazovska, kde Ciechanów leží, od nepaměti. V Polsku se piva s příchutí těší velké oblibě. Zejména pro ženy je naprosto běžnou věcí vylepšit si běžné pivo sirupem a usrkávat ho brčkem. Hlavně malé pivovary gustu zákazníků vycházejí vstříc a nabízejí kromě medových piv také pivo s ovocnou příchutí, nejčastěji višňovou.

Ještě v roce 2006 měly regionální pivovary tříprocentní podíl na trhu, letos by to mohlo být pět procent. Trh s pivy vyráběnými ve velkém, na kterém s více než 40procentním podílem kraluje skupina Kompania Piwowarska, majitel značky Tyskie nebo Lech, se dál nerozvíjí.

Pivní giganti proto zavádějí novinky, které byly doposud doménou malých pivovarů. Využili zájmu o nepasterizovaná piva, pasterizaci ale nahrazují mikrofiltrací. Podle Faldowského takové pivo nemá nic společného s čerstvým, tradičními metodami uvařeným zlatavým mokem od menších výrobců. "Není to možné vzhledem k systému distribuce, takové pivo má trvanlivost 30 dnů, naši obchodníci pivo, pokud na pultě stojí déle, vyměňují, v masovém měřítku se to dělat nedá," tvrdí šéf Ciechanu.

Ciechan si pro tento boj o zákazníka vymyslel vlastní zbraň: opustil označení nepasterizované pivo a chlubí se tím, že jeho pivo je neošetřené.

Zdroj: mam.ihned.cz

  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2025 | Provozováno na RS MAXSOFT