Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

AKTUALITY

Počet restauračních minipivovarů by měl vzrůst na dvojnásobek
5. 5. 2009
t
V Česku by mělo být do pěti let nejméně 150 restauračních minipivovarů, nyní jich je 84. O jejich stavby je stále ohromný zájem, krize ho nijak neomezila. Také banky zatím považují tyto projekty za životaschopné.

Tvrdí to plzeňský pivovarský expert Josef Krýsl, dříve dlouholetý zaměstnanec Plzeňského Prazdroje, který postavil pět pivovarů v Česku, další v Rusku, Vietnamu a nyní jedná s podnikateli na Floridě, kteří chtějí vyrábět české pivo.
"Spotřebitelská odezva na fúze velkých korporací nejen v Česku má za následek to, že spotřebitelé žádají pivo od malých výrobců. V USA byla stejná situace v 80. letech, kdy byl obrovský boom mikropivovarů, které si získaly důvěru," dodal. Hospodské výrobny si tak vyžádali spotřebitelé, podobný trend zažívá Polsko i Slovensko. "Nadnárodní korporace pivo globalizovaly do jedné přibližně stejné chuti, a nové pivovary tak začínají růst," vysvětlil Krýsl.
Podle něj ani v případě, když bude v Česku 200 restauračních pivovarů, jejich produkce nepřesáhne jedno procento výstavu všech českých výrobců, který se nyní pohybuje pod 20 miliony hektolitrů ročně. "Pro velké nejsme žádnou hrozbou, i když nás sledují, protože umíme lépe marketing," dodal. Hostinští pracují lépe se spotřebiteli, sedí mezi nimi a pozorují, jak jim nápoje chutnají. Velké pivovary se údajně přes své obchodní zástupce až ke koncovým pivařům nedostanou.
"Správné městečko by podle názoru většiny Čechů mělo mít kostel, dobrý fotbalový tým, hasičárnu a hospodu s pivovarem. To je komplet, který funguje a místní jsou na něj hrdí," řekl. Občan se stává patriotem, i když pivovar už není tak velký, jako býval před 100 lety. Nahrazuje tak dřívější slávu a navíc většinou vyrábí dobré nápoje s přijatelnými cenami. Restaurace svá piva na výčepní stolici mění. A díky tomu, že jde o živé nápoje, nefiltrované a nepasterizované, liší se jejich chuť návštěvu od návštěvy, což řadě zákazníků vyhovuje.
Do staveb se nepouštějí pouze soukromníci, zájem mají také radnice, například dvě města v Karlovarském kraji a další na severu Čech při hranicích s bývalou NDR. Podnikateli buď připraví budovu, nebo postaví pivovar samy. Vzorem spolupráce, která propaguje město a láká turisty, je sokolovská radnice s pivovarem Permon.
V ČR se staví tři velikosti restauračních pivovarů. Zařízení na výrobu 450 hl ročně přijde zhruba na 1,5 milionu korun, pivovárek na 1000 hl od 4,5 milionu výše a výrobna nad 2000 hl stojí 7,5 až osm milionů Kč. U nejmenšího je návratnost 1,5 až dva roky. Veškerou technologii umí vyrobit české firmy a díky krizi se hlásí nové.
"Máme pro banky dobře zpracovaný podnikatelský záměr. Investorovi řekne, kolik může vyrábět a prodat podle velikosti a polohy restaurace a počtu značek v okolí," dodal Krýsl. Nevylučuje to, že stejně jako v USA se může časem restaurační pivovar výrazně rozšířit a nebude dodávat pivo jen do své restaurace, ale i do maloobchodu.

(zdroj.iHNed.cz)
  skenovat0001_1

© Pivní Obzor 2007 - 2025 | Provozováno na RS MAXSOFT