Detail článku
Kopírování na pivním trhu
ZAJÍMAVOSTINa pražské sběratelské burze jsem zakoupil novou sadu etiket českokrumlovského pivovaru a nestačil jsem se divit. Došlo k nějaké pivovarské fůzi o které zatím pivařská veřejnost nemá tušení, nebo se jedná o nepochopitelné kopírování známějších značek. Nerad bych se pletl, ale tipuji spíše druhou možnost. Ono totiž nové grafické ztvárnění krumlovského piva Eggenberg jako by z oka vypadlo známému bavorskému pivovaru Erdinger a českobudějovickému Budvaru. Trochu jsem na to nejprve nevěřícně koukal a přemýšlel jestli se třeba nejedná o jeden druh piva vařený na zakázku, ale grafickou proměnou prošel celý sortiment piv. Grafici si zjevně moc nelámali hlavu s vymýšlením nového loga a jednoduše okopírovali zaběhlou grafickou podobu zmíněného Erdingeru a Budvaru. To, že se návrhy etiket dočkaly realizace a pivovar je již používá, nebo se je v nejbližší době chystá použít, je docela zarážející. Samotné parazitování relativně neznámých pivovarů na těch slavnějších není nic nového a v minulosti se to stávalo, nebo se to i v současnosti stává. Známý případ např. Litovelského pivovaru, který kopíroval za 1.republiky etikety Prazdroje a celá věc měla i soudní dohru, nebo např. Prazdroji velmi podobné etikety dnes již zaniklého pivovaru Petrohrad z téže doby. A to v té době nebylo označování piv obchodními značkami zdaleka tak běžné jako dnes a ani se to moc neřešilo. Podobně známé jsou případy kopírování tváře pana Cibicha z etiket velkobřezenského Březňáka různými pivovary z různých konců světa, naposledy třeba jedním pivovarem ve Vietnamu. V dnešní době, kdy samotná obchodní značka je často to hlavní a u řady konzumentů i důležitější než samotný obsah výrobku, je zarážející nesoudnost krumlovských a jejich koledování si o problémy. Argument, že by dané značky neznali neobstojí , jak v případě Budvaru (k nahlédnutí zde: http://www.budvar.cz/en/web/Produkty/Svetly-lezak.html ), tak i bavorského Erdingeru (k nahlédnutí zde: http://www.erdinger.de/), který svá piva prodává i v čechách. Pikantní je i to, že jsou nové etikety Eggenbergu určeny i pro německý trh. Pivovar Erdinger z Erdingu u Mnichova není žádný malý pivovárek, ale velkopivovar s celoněmeckou distribucí a exportem do řady států. S ročním výstavem 1,5 mil. hektolitrů patří k největším bavorským pivovarům a je zároveň největším výrobcem weissenbieru. Nakupující, kteří na první pohled nerozeznají Erdinger od Eggenbergu mohou být možná pro krumlovské výhodou, ale pro bavorské pivovarníky jasným důvodem k nespokojenosti a možnému sporu. Nejsem právník a nedokážu odhadnout, nakolik je chráněno kromě samotného názvu piva i grafické ztvárnění značky. Nepsaná pravidla by se měla ale ctít a jak jsem spíše zastáncem menších pivovarů, tak takovéto do očí bijící kopírování a parazitování na známých značkách neuznávám. Asijské napodobování známých značek zboží, známé dosud spíše jen z vietnamských tržnic, tedy přichází i na český pivní trh.
#1 - nová etiketa |
#2 - nová etiketa |
#3 - nová etiketa |
#4 - nová etiketa |
#5 - nová etiketa |
#6 - etiketa |
#7 - etiketa |
#8 - nová etiketa |
#9 - nová etiketa |
#10 - nová etiketa |
Informace k článku
Více z kategorie ZAJÍMAVOSTI